Tendinta la moda, obligatie legala sau constientizarea nevoii de schimbare in privinta modului in care ne raportam la consumul resurselor naturale si la calitatea mediului?
Cu 15-20 de ani in urma, masuram dezirablitatea produselor de consum, a mediului de lucru sau a locuintelor in functie de functionalitate si design.
In prezent, eficienta energetica a produselor de consum, de la automobil pana la banalul aspirator, a devenit un indicator al performantei, clar marcat si luat in calcul in decizia de achizitie.
Iata cum marketingul de produs a urmat preocuparea publicului pentru calitatea mediului si a vietii in general.
Campaniile de promovare actuale pun accent pe consumul redus, protejarea mediului si a vietii, iar recuperarea facila si in procent cat mai mare a materialelor refolosibile devine un factor de departajare in ochii publicului.
Din ce in ce mai multi beneficiari sunt dispusi sa isi modifice comportametul de consum si chiar sa investeasca mai mult, pentru a contribui si a promova un mod de viata sanatos, sustenabil.
In prezent in privinta adoptarii solutiilor eficiente energetic problema cea mai des intalnita este procurarea finantarii necesare investitiei intiale. Intr-adevar, noile tehnologii nu vin cu un pret mic, chiar daca vorbim de iluminat, energie termica sau consum de carburanti. Avantajul acestor tehnologii este ca, in ciuda investitiilor initiale,  perioada de amortizare este destul de redusa, de obicei in limita a 2-5 ani. Cum durata de viata a echipamentelor este considerabil mai mare decat perioada de amortizare, rezulta ca investitiile initiale merita facute, tinand cont de beneficiile aduse pe perioada totala de utilizare.

Desi in prezent cel mai des ne intalnim cu o abordare punctuala, in care se fac optimizari doar pentru cate o categorie de echipamente, o abordare generala, care sa tina seama de intregul concept si de suma tutoror echipamentelor, este solutia pentru obtinerea rezultatelor exceptionale.

De exemplu, pentru o cladire de birouri sistemul de climatizare si de iluminat sunt importante si reprezinta un factor strans legat de productivitatea si confortul personalului.
Daca ne vom concentra doar pe acesti parametri vom investi in echipamente de climatizare si de iluminat mai eficiente.

Daca vom privi intregul sistem si vom investi in cladire ca sa imbunatatim izolatia termica, aportul de lumina naturala si chiar sa instalam sisteme de racire pasive (ventilarea cladirii in timpul noptii) sistemele de climatizare necesare ar fi de putere mai mica si deci mai eficiente sau, in anumite situatii nu ar fi deloc necesare.
Iata cum solutiile pentru cresterea eficientei energetice implica o abordare generala iar investitiile initiale se regasesc nu doar in parametrii legati de consum cat si in calitatea vietii si randamentul personalului.

Adrian Balasu – Business developer’, ‘De ce Eficienta Energetica?